The Guardian

From Citizendium, the Citizens' Compendium
Jump to: navigation, search
This article is a stub and thus not approved.
Main Article
Talk
Related Articles  [?]
Bibliography  [?]
External Links  [?]
Citable Version  [?]
 
This editable Main Article is under development and not meant to be cited; by editing it you can help to improve it towards a future approved, citable version. These unapproved articles are subject to a disclaimer.

The Guardian (originally The Manchester Guardian until 1956) is a daily national newspaper published in the United Kingdom, published by the Guardian Media Group. Its editorial stance is generally left-of-centre, with most readers voting for the Labour Party, the Liberal Democrats or one of the socialist or far-left parties. It is published in full color, and is printed in the Berliner size (470 mm × 315mm) - about half-way between broadsheet (The Guardian's former size) and tabloid. The change from broadsheet to Berliner size happened on the 12th of September, 2005. The Guardian is published on weekdays and Saturdays, with The Observer being published on Sunday.

The Guardian Media Group is owned by The Scott Trust, a non-profit organization founded in 1936 by John Scott, son of Guardian editor C. P. Scott. The Scott Trust funds The Guardian on the basis of its values: "a quality national newspaper without party affiliation; remaining faithful to liberal tradition".

The Guardian is often referred to jokingly as "The Grauniad" in reference to the many misprints and spelling mistakes that used to appear. The satirical news magazine Private Eye attributes many of its quotes from the paper to "The Grauniad".

Trafigura

In 2009, The Guardian was the subject of a so-called "super-injunction" when reporting on Trafigura, a multinational energy company based in Switzerland. The law firm Carter-Ruck obtained an injunction against the paper to prevent it from reporting statements made in Parliament regarding Trafigura's relationship to the illegal dumping of toxic waste in the Côte d'Ivoire. In addition, they obtained an injunction against the paper to prevent them from reporting that there had been an injunction on them preventing them from reporting the story - this caused some to dub it a "super-injunction". The effectiveness of the super-injunction was critically undermined by users of the social networking site Twitter, who spread news of the gag order. In addition to causing a Streisand effect (in this case, spreading the news regarding Trafigura's alleged activities), the growing snowball of exposure given to this issue caused Carter-Ruck and Trafigura to drop the gag order[1].

Israel-Palestine coverage

The Guardian described a letter-writing campaign to them traced back to a HonestReporting bulletin, entitled "The Guardian: a mainstream British newspaper consistently blames Israel for everything." Guardian research showed the British HonestReporting website was linked to Media Watch International in New York City, and the specific bulletin was composed by Shraga Simmons, who works for Aish HaTorah in Israel.[2] Honest Reporting gave the Guardian the 2008 "Most Questionable Terror Links: The Guardian" award for providing a link to Hamas's military wing, somehow "legitimizing" it. [3]

References

  1. Guardian claims victory after Trafigura Twitter frenzy, politics.co.uk, 13 October 2009
  2. David Leigh (22 February 2001), "Media manipulators: How a north London web-designer began a campaign that deluged the Guardian with emails", The Guardian]
  3. ""Most Questionable Terror Links: The Guardian"", Honest Reporting, 2008